Aerobic sau fitness?

aero-anaero„Intre doua rele, intotdeauna o aleg pe cea pe care n-am mai incercat-o niciodata.” Mae West

Cu totii generalizam sau bagatelizam diferite activitati pentru a ne fi mai usor sa luam decizii. Cand vine vorba de mers la sala, activitate care in sine, e o corvoada pentru multi dintre noi, cu atat mai mult. Ma bazez insa pe curiozitatea ta de a intelege lucrurile si te voi provoca sa explorezi mai in profunzime cateva concepte de baza despre tipurile de antrenamente pe care le poti face intr-o sala de sport.

Cand vorbim de aerobic toata lumea se gandeste la diverse programe realizate in grup. E partial adevarat. In general activitatile aerobice sau aerobe se fac in grup, insa nu e absolut necesar sa fie asa. Orice exercitiu fizic executat cu o intensitate care permite corpului tau sa utilizeze oxigenul impreuna cu glucide si lipide ca si “carburant” este aerob. Antrenamentele aerobice solicita sistemul cardiovascular si cel respirator si in general sunt mai facile, mai usor „de suportat” pentru ca deriva din miscari naturale (mers pe jos sau alergat). In urma unei activitati aerobice, se ard calorii si de aici mitul legat de asocierea aerobicului cu scaderea in greutate. Prezenta ta la un astfel de antrenament nu va garanta ca vei slabi. Trebuie sa nu faci pauze multe si lungi  in timpul antrenamentului, deci trebuie sa ai rezistenta necesara si sa nu ai probleme respiratorii. Mai intervine si coordonarea partilor corpului care determina gradul tau de implicare, deci ea va influenta intensitatea efortului depus.

Acum sa ne lamurim cum e cu fitnessul. Termenul acesta pe care il intalnim pana si in cofetarii (biscuiti fitness), e un termen cu un inteles mult mai complex decat activitatea cu ajutorul aparatelor cu greutati sau cu gantere, bari olimpice, etc. Cand ma duc intr-o sala de fitness cu scopul de a lucra musculatura ma gandesc mai degraba ca fac culturism sau bodybuilding, desi nu ma gandesc sa concurez pentru nici un titlu si nici nu vreau sa-mi umflu muschii „cu pompa”. Ok, culturism sau altfel, de ce am merge sa-l facem? Avem nevoie si de forta nu doar de rezistenta. Oricum rezistenta e legata si de forta musculara. Logic, nu? Nu poti face nici o miscare precisa cu niste macaroane fierte. Ce sa faci printre multitudinea de aparate dintr-o sala? Daca e sa-ti dau eu un raspuns – nimic. Doar daca ai suferit un accident si e necesar sa izolezi zona afectata in timpul exercitiilor sau daca ai sarit peste orele de educatie fizica de la scoala si te consideri antitalent la genuflexiuni, fandari, flotari, etc. Tot ce ai nevoie sa faci pentru a intari musculatura este un antrenament anaerob cu greutati libere,  o banca sau doua si bineinteles cineva care sa-ti faca un program de lucru. Fara un instructor bun risti sa-ti faci mai mult rau decat bine sau sa-ti pierzi timpul si banii. Antrenamentele pentru cresterea fortei musculare, menite sa-ti modeleze corpul, sunt deeeparte de a fi confortabile, dar din punctul meu de vedere, absolut necesare dupa varsta de 40 de ani.

Asadar, ce fel de antrenament sa faci? Indiferent ca se face in grup sau individual, trebuie sa cuprinda si exercitii aerobe si anaerobe. In grup ai antrenamente de acest gen in majoritatea salilor, am depasit de mult vremurile in care se faceau doar exercitiii de gimnastica usoara. Vrei o reteta mai exacta? Daca ti-as da-o, te-as desconsidera. Sunt convinsa ca folosindu-ti  deschiderea spre nou, o vei gasi exact pe cea care ti se va potrivi cel mai bine. Cum vei sti ca e cea mai buna pentru tine? Ei bine, voi continua sa-ti dau repere in articolele urmatoare.