Planul tau pentru o silueta mai zvelta

“Adevarurile neconvenabile sunt cea mai mare sursa de indigestie la oameni.” – Raheel Farooq

Recunosc! Ma dau in vant dupa potiuni magice de genul: „Poti slabi fara sa renunti la mancarurile tale preferate!” sau „Slabesti fara efort cu acest antrenament distractiv!”. Stiu ca e pueril sa cred astfel de lucruri si cu toate astea tot ma „roade” curiozitatea. Reversul este ca un dus de apa rece cand ma simt innfrigurata. Crede-ma, mi-a luat mult timp sa inteleg ca schimbarile neplacute sunt absolut necesare si ca nu exista cale de scapare. Totusi, am insistat sa gasesc calea cea mai putin dureroasa, sa fiu cat se poate de ingaduitoare cu mine, dar in acelasi timp determinata sa-mi ating obiectivul, oricat de mult ar dura acest lucru. Asadar, iata planul meu pentru tine:

Fii responsabila!

Primul pas este sa identifici ce anume te-a adus in situatia in care esti. Noi, femeile avem tendinta de a ne atasa de principiile noastre chiar daca acestea se dovedesc a fi toxice. Mai bine cautam fisuri in dovezi decat sa renuntam la ele. Asadar, e important sa acceptam faptul ca am ales directia gresita si sa ne oprim fara sa ne simtim vinovate. Ca un detectiv, investigheaza care este adevaratul beneficiu din spatele paradigmei. Daca este vorba de constrangeri din mediul tau, afla daca sunt reale sau daca nu cumva te-ai pus in pozitia de victima singura.

Exemplu: „Eu sunt o femeie serioasa, pun binele familiei mele mai presus de imaginea mea! Nu am timp sa merg la sala sau sa caut programe de slabit!” Paradigma este din start paradoxala deoarece pretind ca nu-mi pasa de imagine cand chiar de la inceput o declar cat se poate de clar si raspicat. Oare nu e doar o fatada frumoasa pentru a ascunde delasarea? Daca da, de ce prefer sa fie asa? Ascund oare faptul ca nu reusesc sa ma organizez si sa mobilizez intreaga familia sa ma sprijine in demersul meu? Prefer sa accept comportamentele egoiste ale sotului sau ale copilului pentru ca sunt prea epuizata ca sa mai consum energia necesara sa imi impun propria parere si limita?

Imparte problema in bucati cat de mici se poate si cauta solutii pentru rezolvarea fiecareia dintre ele, cautand puncte luminoase – acele strategii care dau roade. Gandeste ca un inginer si planifica! Pornind de la sistem, demonteaza, vezi ce e stricat si planifica sa repari cu ceea ce ai la indemana si stii ca functioneaza bine.

In exemplul de mai sus sistemul de ansamblu este familia ale carei ritualuri se fac in jurul mamei altruiste. Daca il descompunem vom avea fiecare membru al familiei care beneficiaza doar de favoruri fara sa returneze nimic in schimb. Ce pot face eu ca mama sa schimb situatia? Daca familia mea depinde de favorurile mele e timpul sa ma folosesc de ele ca de o moneda de schimb. Fac ce place cel mai mult (mancarea preferata, mersul la diverse activitati sau prieteni, etc) doar de 2, maxim 3 ori pe saptamana si voi lua la schimb un interval de timp in celelalte seri pentru a creea propriile mele ritualuri, predand familiei din sarcinile mele mai marunte (ordine in casa, pus rufe la spalat, etc). Daca rezistenta este prea mare, incep cu o seara pe saptamana si am rabdare sa se obisniasca cu lipsa mea si noile sarcini pentru a trece la doua seri. Este important de asemenea sa stiu destinatia – unde merg, in ce zi si la ce ora. Cat mai clara tinta/destinatia, cu atat mai usor sa creez obiceiul/ritualul.

Presupunand ca ai rezolvat problema mediului tau, ramane sa stapanesti impulsurile tale interioare de a urma calea placerilor compensatorii pentru stresul de zi cu zi si de a netezi calea spre sedimentarea obiceiurilor sanatoase! Despre felul in care actionezi in aceasta directie voi povesti in articolul urmator.

Surse:

Black Box Thinking de Mathew Syed

Triggers de Marshall Goldsmith

Switch de Dan Heat si Chip Heat

Sursa foto: https://www.los-pollos.com/funniest-dog-faces-ever/funny-dog-face-1/